FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Santuari de Queralt - Peguera

GR® 107 Etapa 1 | FEEC

Berguedà Barcelona Entre 10 i 20 km

Per poder descarregar els recorreguts, cal que t'identifiquis com a federat/ada. Gràcies.

Fitxa tècnica

Desnivell negatiu:
Altitud màxima
Altitud mínima

Primera etapa del recorregut del GR® 107, conegut també com el Camí dels Bons Homes, que s’endinsa en boscos, poblets, santuaris i petits nuclis rurals tot resseguint la històrica petjada dels càtars.

Es tracta d’una ruta d’unes tres hores i mitja de duració per la comarca del Berguedà. Abans de començar es pot visitar l’església del santuari de Santa Maria de Queralt, admirar-ne l’arquitectura i gaudir de les vistes.

El punt de partida de l’etapa es troba en un monòlit davant d’aquesta mateixa església. El camí passa per petits nuclis pintorescos com Espinalbet i s’endinsa en boscos frondosos de faigs, roures i molsa. L’itinerari puja des de l’inici de l’etapa fins a la serra de la Figuerassa.

Un cop allà, comença a baixar pels Rasos de Peguera i la zona del pla de l’Estany, abans de tornar a ascendir en direcció a Peguera. La ruta passa per l’antic recorregut del tren que duia el carbó a les mines, el tancament de les quals va provocar l’abandonament total del poble. L’última casa es va deshabitar el 1968 i avui dia és un nucli despoblat i majoritàriament en ruïnes.

0,00 km – 0 h 00 min. Queralt. Cal dirigir-se a l’esplanada del davant de l’església. Un monòlit assenyala el començament del camí. Cal anar cap a l’oest seguint la senyalització, vertical i horitzontal, del GR 107 per cercar el camí. Cal deixar a l’esquerra el camí d’accés a la cova de la Troballa (curiós edifici i capella modernista de formes agudes), que puja per unes escales, i baixar a mà dreta pel camí que s’endinsa en un bosc espès de faigs. Al cap de 250 m es passa la font de la Vedella. Se segueixen els senyals fins que se surt a una carretera asfaltada. Connexió amb el PR®-C 73.

2,24 km – 0 h 32 min. Carretera de Castellar del Riu a Berga. Es gira a l’esquerra, a l’O. Als 70 m es trenca a la dreta, al N, i es puja pel vessant O de la riera de Tagast.

2,72 km – 0 h 41 min. Carretera BV-4243 de Berga als rasos de Peguera. Se segueix durant 80 m a l’esquerra i es deixa per una pista que remunta a mà dreta cap a Espinalbet.

3,20 km – 0 h 53 min. Espinalbet. Es passa enmig del petit nucli de cases deixant l’església de Sant Miquel a mà dreta. El camí gira al NO, a l’esquerra, puja fins als prats de sota la Mare de Déu de Corbera i es dirigeix al NE seguint una pista ampla que es troba en el punt km 3,90 del recorregut.

4,48 km – 1 h 15 min. Coll d’Oreller o de l’Orier. Encreuament de camins. Es pren la pista de més a l’esquerra (N/NO) que remunta per dins del bosc. De seguida es deixa a mà dreta (km 4,64) una variant del GR 107 que passant pel costat del roc de l’Estany, baixa a Casanova de les Garrigues, masia restaurada dedicada a l’agroturisme, i pel Camí dels Planos retroba el trajecte a peu.

5,44 km – 1 h 34 min. Bifurcació. Es deixa el mas de l’Estany a l’esquerra (O) i es pren a mà dreta (NE) un camí ample que voreja, també per la dreta, el pla de l’Estany, una extensa esplanada herbada rodejada de boscoses muntanyes que acollí en l’antigor un estany de grans dimensions.

6,53 km – 1 h 50 min. Coll de les Nou Comes. Canvi de direcció. Es continua ara cap al NO per un senderó que davalla per l’esplendorosa baga de Nou Comes, un ombrívol, humit i espès bosc ple de faigs, roures, boix i molsa. Es tenen bones vistes a llevant dels Cingles i la Soleia de Confós, i, al nord, de la Solana de Peguera.

7,86 km – 2 h 09 min. Bifurcació. S’agafa el sender de la dreta (O/NO) que descendeix per la fageda fent ziga-zagues fins a desembocar al Camí dels Planos.

8,27 km – 2 h 16 min. Camí dels Planos. Se segueix per l’esquerra (NO), ara planerament, en direcció a Peguera. S’és a l’antic traçat del trenet que duia el carbó des de les mines de Peguera fins al punt de recollida. Es passa un petit túnel. Al final del tram pla, es travessa un torrent i es puja a la pista de Peguera.

8,81 km – 2 h 26 min. Pista de Peguera. Cal seguir-la cap a l’esquerra, al NO. Més endavant, se’n troba una altra (km 9,39). Es continua en la mateixa direcció, deixant, més enllà (km 9,86) la desviació a l’esquerra que duu als anomenats Pisos.

11,08 km – 3 h 06 min. Es deixa a la dreta el trencall de la pista al coll de la Creu de Fumanya. Passat el revolt hi ha la font de Cal Coix. S’entra a Peguera.

12,66 km – 3 h 30 min. Peguera, antic nucli rural i miner, actualment deshabitat. Connexió amb el PR®-C 73.

Itinerari

0,000 Km
0:00 h
Santuari de Queralt (coordenades: 42.107810/1.828089).