FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Can Canaletes - Santa Maria de Barberà

GR® 173 VALLÈS NATURAL | FEEC

Vallès Occidental

Per poder descarregar els recorreguts, cal que t'identifiquis com a federat/ada. Gràcies.

Aquest sender circular fa un recorregut per la comarca del Vallès Occidental, una de les més urbanitzades i industrialitzades de Catalunya i permet descobrir-ne els paratges naturals.

Aquesta ruta s’endinsa al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, amb els seus racons abruptes de gran bellesa; i també al parc de Collserola, el gran pulmó verd de Barcelona. A més, enllaça algunes de les principals ciutats de la zona, com ara Sabadell, Terrassa, Sant Cugat del Vallès o Castellar del Vallès.

Castellar del Vallès és el punt de partida oficial d’aquest GR® 173, tot i que, en tractar-se d’un recorregut circular, qualsevol dels seus punts de pas pot esdevenir un bon inici i final de la ruta. Cal sortir d’aquesta població amb rumb al sud, cap a la ciutat veïna de Sabadell, deixant el polígon industrial El Pla de la Bruguera a la dreta de la marxa.

A prop de Can Moragues Vell, el GR® 173 conflueix amb el GR® 97 i manté direcció sud fins arribar a la riba del riu Ripoll, a l’alçada del Molí de l’Amat. El riu Ripoll és la referència que cal seguir, amb la ciutat de Sabadell elevada sobre la seva riba dreta. El paisatge és eminentment urbà en aquest tram. Cal seguir el riu fins arribar a l’església romànica de Santa Maria de Barberà, construïda en el segle XI i declarada Monument Artístic d’Interès Nacional.

A partir d’aquí, cal abandonar el curs del riu per endinsar-se al barri de la Creu de Barberà, a cavall entre Sabadell i Barberà del Vallès, i travessar-lo d’est a oest. Després, es voreja l’aeroport de Sabadell i es creua el riu Sec a prop de Badia del Vallès per arribar fins al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). A la mateixa universitat, neix la variant GR® 173.2, que es dirigeix cap a ponent travessant el nucli de Bellaterra fins a tornar a enllaçar amb el sender principal al turó de Can Camps, entre Sant Cugat i Sant Quirze.

El sender principal, per la seva banda, parteix de la UAB novament cap al sud i creua els deu carrils que sumen en aquest indret l’autopista AP-7 i els seus laterals de la B-30 per arribar a la població de Cerdanyola del Vallès. També cal creuar tota la ciutat i endinsar-se al parc de Collserola per Can Canaletes. Collserola és la serra que separa el Vallès de la ciutat de Barcelona i representa un autèntic oasi de natura en la zona més habitada de Catalunya. Els boscos mediterranis entapissen les 11.000 hectàrees d’extensió dels seus turons, freqüentats per excursionistes i esportistes amants de la natura de la capital catalana.

A Can Canaletes, neix la variant GR® 173.3, que creua de nord a sud el parc de Collserola per arribar fins a la plaça Karl Marx de la ciutat de Barcelona. En aquest camí, que el porta a superar el coll de la Ventosa, es troba amb el GR 92, el sender de la Mediterrània.

El sender principal, des de Can Canaletes, ressegueix un tram del torrent de Can Coll per dirigir-se posteriorment a una de les zones més ben preservades del parc, a l’entorn de Can Borrell. Els camps i els boscos ofereixen aquí estampes absolutament rurals, malgrat la proximitat als grans nuclis urbans del seu entorn més proper.

A Can Borrell, el GR® 173 es troba amb el GR® 6, que va de Barcelona a Montserrat. Conjuntament es dirigeixen fins a Sant Cugat del Vallès, a un parell de quilòmetres de distància. Tots dos senders surten de Sant Cugat pel costat nord, vorejant les instal·lacions del Centre d’Alt Rendiment Esportiu (CAR). Travessen l’extrem occidental de la urbanització de Bellaterra i pugen el turó de Can Camps (288 metres).

El camí davalla d’aquesta elevació pel vessant nord, i segueix una pista asfaltada en direcció a Terrassa, deixant el poble de Sant Quirze del Vallès a la dreta. Cal esquivar diverses urbanitzacions i arribar a la masia de Can Llobateras, per on es pot creuar l’autopista C-58 per un pas inferior. Des d’allà, i sense variar la direcció nord, s’arriba a l’Hospital de Terrassa, amb la ciutat que s’estén a ponent. De fet, el GR 173 no s’endinsa al nucli urbà, sinó que continua vorejant-lo pels afores dels barris més orientals, travessa les vies del tren i continua fins a la Torre de Mossèn Homs, una antiga masia situada a l’extrem nord-est de Terrassa. Aquí es pot enllaçar amb el GR® 97.

El GR® 173 continua cap al nord, amb la massissa figura de la Mola i Sant Llorenç del Munt al davant, fins a la residencial Matadepera. El camí porta a través d’una de les nombroses urbanitzacions d’aquest terme i en surt en direcció nord, a través d’una pista que remunta el torrent de Can Solà. Se’n desvia després cap a la dreta, per anar a buscar el collet de la Bassa i continuar cap al nord-est, on s’endinsa al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac per l’extrem més sud-oriental.

Aquest gran parc natural ofereix paisatges de gran bellesa i valor natural. El seu territori està majoritàriament cobert de boscos i presenta un relleu abrupte i accidentat. El camí continua cap al nord i es troba amb el torrent del Sot del Sabater, on neix la variant GR® 173.1, que se separa del sender principal cap al nord per recórrer una mica més de parc natural. De fet, arriba fins a la vall d’Horta i la masia de la Muntada, ben a prop del vessant est del cim del Montcau (1.056 metres) i on es troba amb el GR® 5. Ressegueix les marques d’aquest altre sender cap a llevant, arriba fins a Sant Llorenç Savall i se’n desvia aleshores cap al sud, per superar el coll Roig i trobar-se novament amb el GR® 173 a Can Catafal.

El sender principal, per la seva banda, arriba a aquest indret davallant el torrent del Sot del Sabater i arribant fins a les cases de les Arenes. A prop d’allà, agafa un camí que remunta un torrent fins arribar també a Can Catafal. Des d’aquí, només cal seguir una pista que viatja directament cap al sud fins al nucli de Castellar del Vallès, punt final de l’itinerari.