Fem muntanya / Senders
SL®-C 129 DEL CASTELL DE MONTESQUIU AL CASTELL DE BESORA
Castell de Montesquiu - Castell de Montesquiu
Fitxa tècnica
Iniciem la ruta a l’aparcament del castell de Montesquiu. Seguint les senyals, arribem a buscar la ruta del castell de Besora a través del SL®-C 129. Deixem l’imponent castell de Montesquiu a la nostra esquerra, un edifici d’orígens que es remunten al segle IX com el torreó de guàrdia que al segle XIV va passar a ser una residència fortificada. L’any 1976, el castell i la finca van ser cedits pel seu últim propietari, Emili Juncadella, a la Diputació de Barcelona, que l’ha rehabilitat. Es tracta de l’edifici més notable del parc (es poden fer visites prèviament contractades).
Durant la primera part de la ruta, el sender coincideix amb el GR® 151. Passem pel costat d’una bassa; a l’esquerra hi ha un camí que hem d’ignorar a l’anada per continuar tot recte. Més endavant, abandonem la pista per continuar pel sender. Passem pel costat de les ruïnes de la casa del Revell, una espectacular masia aïllada. Continuem la marxa atravessant l’imponent pla del Revell, que ens ofereix unes vistes extraordinàries a 360º (el Pirineu al nord, el Bisaura i el Montseny al sud i el Pedraforca a ponent). Al fons, sobre una colina, veiem el castell de Besora, on arribarem.
Seguim el sender fins arribar al pas de la Mongia, un espectacular pas que discorre entre margues. Es tracta d’unes roques sedimentàries carbonatades amb un elevat contingut d’argila. Són un paquet de sediments que es van dipositar al fons marí (sense oxigen, per això no existeixen els colors rojissos) de color gris que contenen molts fòssils marins. Seguim les senyals del sender fins arribar a un punt – una mena de collada – on hauríem de desviar-nos a la dreta per iniciar l’ascens final pel sender cap a les restes del castell de Besora. Sobre una plataforma, a més de 1000 metres d’altitud, trobem les ruïnes d’aquest castell i de l’església romànica de Santa Maria. Mereix la pena endinsar-se i recórrer amb calma cadascun dels seus racons.
Desfem el camí cap a la collada, pròxim a la casa del Pla. Seguint les senyals del sender local en tot moment, retornem al castell de Montesquiu per un preciós sender entre alzines i faigs que discorre per la part ombrívola de la muntanya. Reencontrarem la pista que hem seguit durant l’anada a la bassa descrita prèviament. L’últim tram descendent ens portarà fins al punt d’inici de l’excursió.
Itinerari
Aquesta etapa pertany al SL®-C 129 DEL CASTELL DE MONTESQUIU AL CASTELL DE BESORA
Connexions amb: GR® 151 Etapa 13 / PR®-C 214 SERRA DE BUFADORS / SL®-C 130 SANT MOÍ
GR® 151 Etapa 13 Entre Santa Maria de Besora i La Farga de Bebié
Osona, Ripollès
PR®-C 214 SERRA DE BUFADORS Entre Aparcament del castell de Montesquiu i Aparcament del castell de Montesquiu
Osona